Lena Arros blogg

Lena Arros blogg

Från Barbro till Bildung

LäsningPosted by Lena Wed, June 04, 2014 08:08:13

Jag var med och applåderade när Barbro Lindgren fick ALMA-priset häromdagen och när jag efteråt trängde mig ut ur Grünewaldsalen för att snappa luft träffade jag barnlitteraturkonsulenten Katarina Dorbell som berättade om projektet Sommarboken. Det är en nationell satsning där alla folkbibliotek kan delta och som går ut på att få barn att läsa under sommaren - men inte på grund av krav, tvång, poängjakt eller betygshets utan av egen fri vilja. Lustläsning utanför skolan alltså. Skolans engagemang i barns läsning är nog så viktig men det behövs fler ingångar eftersom det är en sak att knäcka läskoden och en annan sak att förstå texten, ja, det där har det ju talats mycket om på senare tid. Katarina Dorbell deltog i en seminariedag på Rosenbad 3 juni där hon berättade om projektet och det spelades in av SVT och kommer att kunna ses på Kunskapskanalen.

När det handlar om läsning och läsförståelse är det lätt att glömma att det också är viktigt att kunna skriva. Jag som gick i skolan för längesen och fick lära mig att skriva skrivstil och framför allt för hand med penna och papper har svårt att riktigt sätta mig in i hur det skulle vara att växa upp med tangentbord som skrivredskap. Jag har anat mer än vetat att handskriften är viktig, bland annat finns det många elever som under lektioner eller författarbesök gärna ritar/skriver samtidigt som de lyssnar, därför att det hjälper dem att koncentrera sig. Då menar jag inte att de gör anteckningar utan helt enkelt "kluddar".

Nu har jag fått bekräftat att det är viktigt - i en artikel i Akademibokhandelns gratistidning "Läs" läste jag en artikel som heter "Handskriften är viktig för hjärnan". Där står bland annat att "när vi använder handskrift, särskilt skrivstil, aktiveras större områden i hjärnan än när vi bara trycker på tangenter eller sveper på en skärm. Barns hjärnor utvecklas och mognar mer, medan äldre behåller skärpan och stärker minnet. Studenter som antecknar för hand minns bättre vad de lärt sig och blir bättre på att lösa problem."

Det är dr Karin H James vid University of Indiana som forskat på handskrift och hjärnvågor hos barn. Läs mer här.

Men hur står det egentligen till med skrivstilen? Bland unga släktforskare och historiker lär det vara stora problem med att läsa gammal handskrift i kyrkböcker och andra källor. Jag vet inte ens om barn lär sig skrivstil i skolan längre - om inte är det nog dags att tänka om. Det sparar mycket tid och möda för den som skriver om man har lärt sig ett sätt att binda ihop bokstäverna, självklart för oss äldre.

Hur som helst är skrivandet en viktig pusselbit i det komplicerade livsprojekt där även läsförståelse ingår. En människa behöver så mycket mer än alfabetet och multiplikationstabellerna för att bli hel. För att förstå och inte bara kunna behövs ett ordförråd och det skrapar man ihop med hjälp av kunskap, bildning, erfarenhet, samtal, genom att tänka själv och dra egna slutsatser. Ur allt det kommer empati och fantasi och lust att läsa och lära mer - och till slut har man något som väl kan kallas Bildung. För det handlar ju om hela människan och alla pusselbitar är viktiga.







  • Comments(2)//blogg.arro.se/#post463